Gondolatok a fesztiválszezon kezdetén

Idestova tizenöt éve dolgozom a hazai könnyűzenei üzletágban. Főleg lemezkiadással foglalkoztam, de volt időszak, amikor a zenekar menedzseri és koncertszervezői feladatokat is végeztem. E minőségeimben gyakran megfordultam a nyári fesztiválokon. Sőt eleinte alig bírtam kivárni, hogy elkezdődjön a szezon, hiszen ezek a fesztiválok remek lehetőséget biztosítottak, hogy számos szakmabelivel hazai pályán (koncerten), oldott környezetben (sörrel a kézben) beszélgessünk, ismerkedjünk, pletykáljunk, bandázzunk. Szóval imádtam.

Aztán, ahogy nőtt be a fejem lágya, úgy kezdtem egyre inkább kivülről figyelni, hogy miről is szólnak ezek a fesztek valójában. És ráébredtem – én naiv – hogy mára jóformán a zene lett a legutolsó szempont az érdekek alakulása terén.

Amikor még gyerekcipőben jártak a fesztiválok, a zenekarok megkapták a szervezőktől a méltó figyelmet, játszási időt, bánásmódot (körülményeket, gázsit). Mára változott a helyzet. A fesztiválok, diktáló pozícióba kerültek és az elsődleges szempontjuk a nyereség maximalizálása lett. A zenekarok pedig eszközzé váltak ahhoz, hogy a szervezők szponzorpénzeket szerezzenek, valamint jegy- és kaja-pia bevételhez segítség a szervezőket.

Ez nem jó, nem rossz, csak van, volt. Lesz?

http://tvhelyett.hu/

Számos szervező, aki a zene és a hangulat iránti lelkesedésből szervezett, mára főállású (megélhetési) szervező lett, azaz a fesztiválszervezés nem eszköze lesz az ő jólétének, jó érzésének, a mindennapjainak az, hiszen már azért kell a fesztivál, mert csak akkor lesz bevételem és pénz a sárgacsekkre, család költségeire. Sok esetben egy nyomássá is válik a szervezőn az egész, ami persze megérződik az adott fesztiválon is.  A szervező ebbéli viszonyváltása a körülményekhez – így a zenekarokhoz -  kapcsolódó viszonyát is megváltoztatja.

Ma a zenekarok – kivétel a legnagyobbakat, akik minden fesztivál headlinerjei – kuncsorognak a szervezőknél, hogy játszhassanak a feszteken 50 percet (ennyi az átlagos műsoridő) alacsony gázsiért, mindezt abbéli hitük miatt, hogy a fesztiválon majd jó sokan látják őket, közönség, szakmabeliek, és ez majd további fellépési lehetőségeket hoz a jövőben. Azaz egy jövőbeli ígéret reményében lemennek kutyába. Nem túl tudatos lépés.

http://egysegmedia.hu/

És mi az eredmény. Megtörténik a fellépés, jó esetben sokan vannak, jó a buli is, látják szakmabeliek is. De mi történik ezután? A legritkább esetben indul meg az adott zenekar digitális forgalma, cd eladása egy ilyen koncert hatására. Esetleg nő a facebook like-ok száma, és a youtube megtekintéseké. Ez utóbbi hoz egyedül valamennyi pénzt, feltéve, ha a zenekar felhívja a közönség figyelmét, hogy klikkeljenek egyet a video körüli reklámokra. És még érkezhet, pár felkérés klubokba el lehet menni kapura, azaz egy újabb igéretért.

Én a tudatos építkezés híva vagyok és annak, hogy NE álljunk be a sorba. Ha egy zenekar hisz magában és nem függ anyagilag a koncertezéstől, akkor tartsa meg méltóságát és csak akkor menjen el bármilyen fellépésre, ha úgy érzi, hogy ezzel nem kompromisszumot köt, hanem céljainak elérése irányába halad. Ja, hogy mik a céljai? 

Bízom abban, hogy eljön az idő, amikor a zenekarok képesek lesznek érdekközösségbe állni, és közösen felelősséget vállalni magukért, ezután tudnak csak egyenrangú félként leülni a fesztivál szervezők érdekközösségével beszélgetni, hogy aztán egy olyan megállapodásra jussanak, ahol mindkét fél érdekeinek optimumát érheti el. De ehhez először fel kell ismerniük ennek szükségességét.

http://berczesadam.hu/

Riport velem!

Jelentkezz riport készítésre, mert most lehetőséged nyílik, hogy bemutasd magad és a bandádat a LEZMON-on!

Töltsd fel magad!

Csatlakozz a LEZMON-hoz, hogy minél többen ismerhessék meg a zenekarodat!

Töltsd fel koncerted!

Töltsd fel koncertedet, hogy minél többen ott lehessenek!